Verhalen voor de kinderen

Voor kinderen, jong, ouder, kleinkinderen, ouders, grootouders, tantes en ooms, en goede vrienden en bekenden van onze jeugd.

Kies hieronder een van de verhalen en klik door om het verder te lezen. Veel plezier!

Gesprek voor paasochtend

Wie is die man met de naam Jezus over wie in de kerk zoveel gesproken wordt? Hij leefde ruim tweeduizend jaar geleden, en we hebben het nu nog over hem. Waarom toch? Kunnen wij hem niet eens vervangen door een ander iemand?

Gevoelens

In ons bijbelverhaal dat Lukas laat gebeuren net na Pasen, speelt Kleopas een hoofdrol. Hij is gewoon mens zoals jij en ik. Soms is hij blij, en vrolijk. Soms is hij boos. Soms voelt hij zich verdrietig. Soms is hij bang. Dat zijn gevoelens. En ieder mens voelt ze wel eens.

Petrus

Petrus is in de bijbel echt een bijzonder figuur. Ik houd wel van zo’n type. Hij is gewoon mens. Hij heeft praatjes voor 10, schreeuwt zijn gevoel soms lekker van de daken, en dan, plotseling zit hij verlegen in een hoekje, omdat hij eigenlijk niet meer weet hoe nu verder.

Thomas

Jezus is overleden, hij is er niet meer. Maar de bijbelschrijver is ervan overtuigd: Jezus leeft voort bij God. Maar het is ook een mooi verhaal omdat het gaat over een bijzonder persoon met de naam Thomas. Wat is er bijzonder aan Thomas?

Nehemia

Heel lang geleden was de Joodse familie van Nehemia weggevoerd door een vreemd volk. Op dit moment is de Perzische koning Artaxerxes aan de macht. Al twintig jaar werkt Nehemia als wijnschenker aan het hof. Hij ziet deze koning met regelmaat.

Nehemia – 2

Nehemia is in Jeruzalem aangekomen. Gelukkig kreeg hij toestemming van koning Artaxerxes om mee te helpen de stad weer op te bouwen. Daar is hij erg blij mee. Hij regelt voor zichzelf een ezel om eens door de stad te rijden.

Nehemia – 3

Het leven in Jeruzalem is geen pretje. Het is zwaar. En de Joodse mensen die er wonen, hebben onderling veel ruzie. Dat komt omdat er een tweedeling, een scheuring is ontstaan. De rijken worden steeds rijker. De armen worden steeds armer.

Pinksteren

In de kerk is Pinksteren een feest. Wij vieren dan dat we als mensen een cadeau hebben ontvangen. Een cadeau van God. Het cadeau van Gods Geest. Maar wat is Geest een eng en gek woord! Want wat is het eigenlijk? Adem? Kracht? Inspiratie? Liefde?

Allereerste kerken

De groep mensen die Jezus volgde, is weer opnieuw bij elkaar gekomen. Plots gaat Petrus voor al deze mensen staan, en hij vraagt of het even stil kan zijn.

Dan begint hij te vertellen.

Genezingsverhalen

Waarschijnlijk zijn er wel mensen geweest die door Jezus’ woorden en daden van hun ziekte zijn hersteld/genezen. Toch wilde Jezus niets weten van mirakels/grote wonderen. Jezus wilde mensen helpen. Hij was geen tovenaar of zoiets.

Virus

Hee, hallo, ik ben Virus. Iedereen vindt mij eng, maar dat ben ik niet hoor. Het enige wat ik wil is leven. Leven zoals iedereen wil leven.

Brieven uit een ver land van ds. Leendert van der Sluijs van Sion, alias Virus.

Lees alle brieven

SpieghelKIDS wordt gemaakt door:

ds. Riegonda van Welie

schreef de verhalen voor SpieghelKIDS