Nieuw jongerenproject Kerk Open enthousiast van start

By 8 juni 2019Nieuwsbericht

Op woensdag 29 mei startte in de Spieghelkerk het project Kerk Open. Elke woensdag van 14.00-16.00 uur worden de deuren van onze kerk geopend voor geïnteresseerde leerlingen van het naastgelegen Willem de Zwijger College: voor leerlingen die gewoon de kerk eens van binnen willen zien, graag een gesprek over geloof willen voeren of gewoon hun verhaal kwijt willen. Dominees Riegonda van Welie en Cor Flobbe draaien mee in het rooster, maar ook jeugdouderling Ellen Danhof, Hester Goedvolk en andere actieve gemeenteleden wisselen elkaar wekelijks af.

Als gemeente zetten we ons graag in voor jongeren die in de ratrace van het leven veel
moeten, vaak haast hebben en dagelijks met volle inzet tegemoet proberen te komen aan
hoge verwachtingen vanuit hun omgeving. Dominee Riegonda: “En hier hoeven zij nu eens
helemaal niets. In de kerk kan je tot rust komen en je afvragen wie je zelf nu eigenlijk bent.
En: welke plaats je inneemt en in wíl nemen in deze wereld. De kerk wil graag dat jongeren worden wie zij zijn. Geloof kan daarbij een handvat zijn. Geloof betekent letterlijk vanuit het Grieks vertrouwen. Geloof gaat niet primair over, zoals de jongeren wel dachten, hel en hemel, of over evolutie of schepping. Nee, geloof gaat in eerste instantie over: erop vertrouwen dat de dragende grond onder onze voeten niet het blinde noodlot is maar een God, die omziet: een werkelijkheid in onze werkelijkheid, die liefheeft, die er is, die kracht schenkt.

Tijdens de eerste Kerk Open bezochten tien leerlingen de Spieghelkerk, waarvan enkelen ook een kaarsje brandden voor een overleden dierbare. Dat gebeurt vaak in een buitenlandse kathedraal, dus waarom ook niet in de kerk naast de school? Godsdienstleraar  en dominee Samueal Ferdinandusse, die bevestigt dat jongeren hechten aan symbolen, ook religieuze, was er ook. Hij (be)leeft zijn geloof op een voor jongeren zo enthousiasmerende manier dat dit de nieuwsgierigheid naar God en geloof bij veel Willem-leerlingen prikkelt. Hoewel de drempel van een kerk in de praktijk best hoog blijkt, lopen ze met Ferdinandusse maar wat graag mee naar binnen: “Met theorie over geloof moet je in deze buurt echt bij de basis beginnen, veel leerlingen hebben het niet van huis uit meegekregen. Des te beter dat we via dit project aan kruisbestuiving kunnen doen. Graag hoor ik bijvoorbeeld van Riegonda hoe wij onze lessen zo actueel mogelijk kunnen maken op een manier waarbij ook echt kennis over geloof, Bijbel en daarmee samenhangende cultuur wordt overgedragen.”

Naast de wekelijkse Kerk Open-sessies wordt binnenkort ook een datum geprikt voor een gezamenlijke Jeugddienst waarin dominees Van Welie en Ferdinandusse een rol zullen spelen. En uiteraard de jongeren van kerk en school zelf: zij zullen namelijk de inhoud van deze dienst met elkaar gaan invullen, Agenda Open dus….