Rijksmonument

De Spieghelkerk is vanwege zijn kleine afmetingen door een collega-architect wel eens afgedaan als ‘meer een villa dan een kerk’, maar daar heeft Rueter de voorgeschiedenis van de Vereeniging een rol laten spelen. Hij wilde met de Spieghelkerk een gebouw ontwerpen voor ‘het houden van godsdienstoefeningen van een 500-tal gelovigen’.

Rueter ontwierp niet alleen het gebouw, maar ook de bijzondere preekstoel, de houten lamp in de gedachtenishoek en het glas-in-lood met zijn overweldigende kleuren. Het orgel op de gaanderij is van de bekende orgelbouwer Verschueren. De torenklok was oorspronkelijk bedoeld voor prinses Beatrix, maar kwam in de Spieghelkerk te hangen toen bleek dat de initialen van de prinses in spiegelbeeld op de klok waren aangebracht.

In 1999 is het interieur van de Spieghelkerk weer in z’n oorspronkelijke kleuren teruggebracht: zachtgeel met gouden, blauwe en rode accenten. De kerk is erkend als een rijksmonument vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde alsook vanwege de beeldbepalende ligging.